شاید اولی سوال در ذهن صاحبین مشاغل و مدیران سازمان این باشد که معنی سانترال چیست ؟ سانترال ویپ ابزاریست که تماسهای تلفنی درون و بیرون سازمانی را مدیریت می نماید. با توجه به پیشرفت مراکز تلفنی و مخابراتی و تلفیق شبکه های ارتباطی IP ، دستگاه تلفن سانترال از شکل سنتی خود به سانترال ویپ تغییر شکل یافته است. امروزه کمتر سازمانی در جهان و البته ایران را می توان یافت که با نیازی به نصب تلفن ساانترال نداشته باشد و یا  برنامه ای جهت بهبود و توسعه دستگاه تلفن سانترال خود نداشته باشد. سازمان و شرکت هایی هم که به تازگی قصد راه اندازی سانترال ویپ دارند، در صورت شناخت درست از امکانات و عدم نگرانی از آموزش سانترال ، به طور قطع به جرگه گسترده خریداران سانترال تحت شبکه خواهند پیوست.
 
 
سانترال در معنای امروزی شاید فهم سانترال های آنالوگ قدیمی را تداعی کند و بسیاری از خریداران سانترال وقتی با شرکت های تولید کننده دستگاه سانترال ایرانی و یا حتی خارجی تماس می گیرند این سوال را می پرسند که تفاوت سانترال و ویپ چیست ؟
 
و یا سوالاتی دیگر مثل ارتباط سانترال با ویپ چیست ؟ هزینه سانترال تلفن و یا قیمت سانترال چقدر است ؟ بسته به نوع اندازه سازمان ، سانترال تلفن ویپ می تواند کم ظرفیت و پرظرفیت باشد. مراکز تلفن پرظرفیت دارای تعداد کاربران بیشتری هستند و به طبع به همین دلیل می توانند تعداد تماس همزمان بیشتری را ایجاد و مدیریت نمایند. 
 
سانترال ویپ یک راه‌حل جامع برای یکپارچه‌سازی، بهبود، تسریع و خودکارسازی ارتباطات یک سازمان در سطوح مختلف می‌باشد.
سانترال ویپ اتصال صوت قدرت پشتیبانی از تعداد قابل توجهی از کاربر، تماسهای همزمان، گزارش آنها و مسیردهی هوشمند تماسها را دارد. با توجه به بزرگی سازمان ، ممکن است تعداد کاربران از تعدادی محدود تا صدها نفر متغیر باشد.
 
بنابر نیازهای هر شرکت و سازمانی ، سانترال تلفن امکان دریافت تماسها و یا برقراری تماس های خارجی را دارند. برخی از این سانترال ها بیشتر بر تماسهای ورودی تمرکز دارند مانند بانکی که شماره دسترسی رایگان را در اختیار مشتریان قرار می دهد.
 
امکانات و ویژگی های سانترال ویپ اتصال صوت
 
مسیریابی و توزیع تماس‌ها
مانیتورینگ صف ها و  تماس های ورودی 
مدیریت کاربران 
گزارش‌گیری 
دفترچه تلفن 
ضبط مکالمات 
صندوق صوتی 
فکس مجازی 
ایجاد محدودیت های زمانی تماس
IVR (اصطلاحا همان تلفن گویا)
کنفرانس تلفنی 
تماس ویدئویی
عدم محدودیت در توسعه
امکان ایجاد سرور جایگزین
سامانه محاسبه هزینه مکالمات
قابلیت اتصال شعب و مراکز مختلف
اتصال به سامانه های ارسال و دریافت پیامک
اتصال به سیستم های پیجینگ تحت شبکه (PoIP)
 
 
 
خرید سانترال ویپ
 
برای خرید یک سانترال ویپ می بایست به چند نکته توجه کنیم :
قیمت
امکانات
کارایی و اطمینان از عملکرد
پشتیبانی و خدمات پس از فروش
مسلما قیمت یکی از مهمترین سوالات خریداران سانترال ویپ می باشد. نگران قیمت سانترال ویپ نباشید چون می توانید به اندازه پولی که در جیب دارید خرید نمائید و بعد ها با سرمایه گذاری بیشتر از امکانات بیشتری بهره مند شوید. 
 
سانترال ویپ ایرانی
 
سانترال تلفن اتصال صوت طراحی و ساخته شده توسط متخصصان ایرانی می باشد که می تواند تمامی امکانات مورد نیاز شما برای یک سانترال ویپ مدرن را بر آورده سازد سانترال ویپ اتصال صوت یکپارچه است و می تواند از 10 تا 10000 کاربر آنالوگ و IP  را به صورت ترکیبی پشتیبانی نماید. سانترال ویپ اتصال صوت در شاسی پایه می تواند از 64 پورت آنالوگ (FXO/FXS) و 4 پورت E1 پشتیبانی نماید. همچنین در صورت نیاز به افزایش این پورت ها می توان از شاسی های دوم و سوم به صورت افزایشی استفاده نمود.
 
جزئیات ماژول های سخت افزاری نصب شده روی سانترال ویپ اتصال صوت
 
مادربرد : برد اصلی با واحد پردازش 4 هسته ای جهت نصب سافت سوئیچ اتصال صوت
پاور : پاور صنعتی 15 آمپر AC
DSP120: برد پایه به منظور اتصال کارت های یوزر و لایسنس E1
کارت یوزر : روی هر یوزر کارت می تواند 4 ماژول 4تایی FXO و یا FXS نصب کرد.