اندروید تاکنون فهرست بلند بالایی از حملات و مشکلات عمومی را دارد که گوگل در اندروید نوقا سعی کرده تا با یکی از بدترین آن‌ها مبارزه کند. Ransomware نوعی بدافزار‌ است که به فرد حمله کننده اجازه می‌دهد پسورد دستگاه را ریست کند و به اطلاعات مربوط به دستگاه دسترسی یابد. اگرچه این مشکل چندان برای تلفن‌های هوشمند موضوع متداولی به حساب نمی‌آید اما ممکن است هر از چند گاهی اتفاق بیافتد.

اخیرا شرکت سیمانتک (Symantec) که پشت سیستم امنیتی و آنتی ویروس نورتون (Norton) قرار دارد گزارش داده که اندروید نوقا از به وجود آمدن مشکلات مربوط به Ransomware در دستگاه‌ها جلوگیری می‌کند. در نسخه‌های پیشین اندروید هکر‌ها این امکان را داشتند که به گوشی کاربر دسترسی یابند و سپس با ریست کردن پسورد آن، به بخش‌های مختلف دستگاه راه یافته و اطلاعات گوناگونی را به دست آورند. کاربران پسوردی را برای جلوگیری از نفوذ هکر‌ها روی دستگاه‌شان قرار می‌دادند اما در این صورت نیز امکان سرقت اطلاعات وجود داشت.

اندروید نوقا توانسته با Ransomware از طریق تغییر کد‌های resetPassword API مبارزه کند. تا پیش از این API مذکور تنها برای تنظیم پسورد کاربر مورد استفاده قرار نمی‌گرفت اما اکنون تغییراتی در این بخش صورت یافته است. در آپدیت جدید این API تنها برای تنظیم (ست کردن) پسورد مورد استفاده قرار می‌گیرد و این بدان معناست که بدافزار نمی‌تواند پسورد دستگاه را ریست کند.

شرکت سیمانتک نکاتی را ارائه داده تا کاربران با در نظر داشتن آن‌ها در برابر مشکل مذکور ایمن‌تر باشند:

  • نرم‌افزار‌هایتان را به روز نگهدارید
  • اپلیکیشن‌هایتان را از منابع معتبر دانلود و نصب کنید و از دانلود اپلیکیشن‌ها از سایت‌های ناآشنا خودداری کنید
  • توجه ویژه‌ای به دسترسی اپلیکیشن‌ها داشته باشید
  • اپلیکیشن امنیتی مناسبی را نظیر نورتون روی دستگاه‌تان نصب کنید تا از دستگاه و اطلاعات آن محافظت شود
  • از اطلاعاتتان به طور مکرر فایل پشتیبان (بک‌آپ) تهیه کنید

انتظار می‌رود که اندروید نوقا در طول ماه‌های آتی عرضه شود و اطلاع از شیوه محافظت این نسخه از کاربران جالب به نظر می‌رسد.