دانشجوی کاشانی نخستین زبان برنامه نویسی فارسی را طراحی کرد

مجید منعم زاده روز شنبه در این زمینه گفت: این طرح پژوهشی دانشجوی رشته ریاضیات دانشگاه کاشان رتبه نخست جشنواره ریاست جمهوری (ایران ساخت) و شیخ بهایی را به خود اختصاص داده و عنوان برترین کالای تولید ساخت داخل را در معاونت علمی ریاست جمهوری به دست آورد.
وی بیان کرد: بدون شک یکی از اصلی ترین زیرساخت‌های فناوری در جهان را می‌توان زبان برنامه نویسی دانست زیرا بدون آن برنامه ریزی و اجرای دستورها از سوی رایانه‌ها ممکن نخواهد بود.
سید علی محمدیه، دانشجوی کاشانی تشریح کرد: برای آنکه بتوان از سیستم‌های رایانه‌ای استفاده کرد باید از یک دستور زبان بهره ببریم و این دستور زبان اصلی ترین زیربنای سیستم‌های رایانه‌ای است.
این دانشجوی نوآور کاشانی افزود: همه سیستم‌ها، نرم افزارها و پایگاه‌های اطلاع رسانی در ایران هم اکنون مجبور هستند که از زبان‌های برنامه نویسی غیرایرانی استفاده کنند اما این امکان فراهم آمده تا با پیشرفت و شناساندن این فناوری، از زبانی ایرانی برای برنامه نویسی استفاده کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد مفهوم ایرانی بودن این فناوری نیز عنوان کرد: بخش زیادی از زبان‌های برنامه نویسی موجود در جهان، مفسری هستند و تنها بخش کمی از آنها توانایی ایجاد فایل اجرایی دارند که شمار انگشت شماری از آنها به زبان‌های دیگر وابسته نیستند.
محمدیه اضافه کرد: در سال‌های اخیر شاهد تغییرهای بسیاری در طرح بودیم که دلیلی برای پیشرفت کار و رسیدن به موضوع‌های جدیدی شدند تا از مستقل بودن ماشین کد بهره ببریم.

وی عنوان کرد: برای این زبان برنامه نویسی، یک هسته پردازشی در نظر گرفته شده که نیازی به استفاده از زبان‌های جانبی دیگر حتی اسمبلی ندارد و می‌توان به صورت مستقیم و خودکفا اقدام به تولید نرم افزار با استفاده از زبان ماشین کد کرد.

این دانشجوی نوآور کاشانی یادآور شد: هفت سال عملی کردن ایده برنامه نویسی به زبان ایرانی به درازا کشید و برای نخستین بار در کشور چنین طرحی به اجرا درآمده که چند سال متوالی در حال پیشرفت بوده است.

به گفته وی، با توجه به ماهیت موضوع و حجم طرح، امکان ثبت اختراع و software patent بین المللی برای آن وجود دارد که از چهار سال پیش پیگیری شد.

مرجع خبر: نت استاک