بهبود ١٢ پله‌ای جایگاه سازمان رگولاتوری ایران در میان کشورهای جهان

به گزارش نشریه الکترونیک ترند، اتحادیه جهانی مخابرات  (ITU) تازه‌ترین رده‌بندی سالانه (۲۰۱۸) رگولاتور‌های حوزه فاوا کشورهای مختلف را براساس چارچوب‌های نظارتی این نهاد بین‌المللی منتشر کرد. 

بر اساس این گزارش، سازمان رگولاتوری در میان ۱۹۵ کشور جهان با صعود ۱۲ پله‌ای نسبت به دوره قبل در جایگاه ۷۵ ام قرارگرفته است. این رتبه‌بندی براساس ۴ شاخص اصلی تنظیم گشته که هر پارامتر دارای ارزش امتیازی متفاوتی است:

۱- قدرت رگولاتوری (Regulatory Authority) با ارزش امتیازی ۲۰
۲- احکام مقرراتی (Regulatory Mandate) با ارزش امتیازی ۲۲
۳- سازمان نظارتی (Regulatory Regime) ‏با ارزش امتیازی ۳۰
۴- چارچوب رقابت‌پذیری (Competition) با ارزش امتیازی ۲۸

آنگونه که در این گزارش آمده، رتبه سازمان در بخش نظارت ٢۴ ام و در بخش رقابت پذیری ۱۳۴ ام در میان کشورهای جهان بوده است؛ موضوعی که نشان می‌دهد در صورت تمرکز سازمان در بهبود شاخص رقابت‌پذیری با توجه به نمره ضعیف در این بخش، می‌تواند منجر به بهبود معنی‌دار جایگاه ایران در میان کشورهای جهان شود

براساس این گزارش و با مبنا قرار دادن معیار ۲۰ جهت نمره‌دهی؛ با وجود کسب نمرات مطلوب سازمان رگولاتوری در شاخص‌های قدرت رگولاتوری (نمره ۱۹)، مصوبات و مجوزهای مقرراتی (نمره ۱۷) و سازمان نظارتی (نمره ۱۹)، در شاخص "چارچوب رقابت‌پذیری" نمره ۱۱ را کسب کرده است.

مطالعه نتایج گزارش مذکور همچنین نشان می‌دهد در مقایسه با کشورهای منطقه، سازمان رگولاتوری کشور با کسب ۸۲ امتیاز (نسبت به ۷۷ امتیاز دوره قبل) پس از ترکیه، عربستان، عمان، پاکستان، بحرین، امارات قرار گرفته است.

 

مرجع خبر: نت استاک