نتایج مقایسه آنتی ویروس‌های رایج در مرکز آپای دانشگاه چمران اهواز

پنج ماه پیش مرکز آپای دانشگاه اهواز اقدام به مقایسه آنتی ویروسهای مختلف کرده بود که خبر آن را در این پست منتشر کرده بودیم. نتایج این مقایسه آنقدر ابهام و جای سئوال داشت که مرکز آپا ناچار شد این گزارش خود را حذف کند.

بعد از چند ماه از اتفاق فوق، مرکز آپای اهواز از تولید آزمایشی محصول جدیدی بنام MDS19 خبر داده و گفته که این محصول یک مجموعه محک (Benchmark Suite) برای تحلیل بدافزار است که در مرکز آپا دانشگاه شهید چمران اهواز گردآوری شده است. این مجموعه در حال توسعه و ارزیابی است و در حال حاضر به شکل آزمایشی حاوی بیش از 68000 فایل است که در زمان‌های مختلف از سایت virustotal دریافت شده‌اند.

مرکز آپای اهواز در این آدرس به بررسی تعدادی از آنتی ویروسهای رایگان پرداخته و با انتشار نتایجی نتیجه گرفته که هیچ آنتی ویروسی بهتر نیست.
گرچه این گزارش هم جای نقد و بررسی فراوانی دارد اما نقد و بررسی را به زمانی موکول می کنیم که مرکز آپا اطلاعات فنی بیشتری را ارائه دهد. اما بطور خلاصه نکات زیر شایان توجه هستند:
1- در گزارش جدید، پادویش ار مقایسه ها حذف شده است در حالیکه در گزارش قبلی، پادویش در مقایسه وجود داشت و نتایج خوبی برای آن منظور نشده بود.
2- اگرچه خیلی از  Benchmark ممکن است انگیزه های تجاری داشته باشند اما اصل Benchmark را نمی شود زیر سئوال برد. مشتریان برای خرید محصولات امنیتی نیازمند مقایسه صحیح محصولات و انتخاب درست هستند. از آنجا که Benchmark کردن محصولات امنیتی خارج از توان و تخصص مشتریان است پس طبیعی است به Benchmarkهای معتبر مختلف مراجعه کنند. شرکتهای تولید کننده آنتی ویروس هم با درک این نیاز، محصولات خودشان را در اختیار آزمایشگاه های تخصصی Benchmark می گذارند. بنابراین آپای دانشگاه اهواز اگر قصد دارد خود را وارد حوزه Benchmarking  حرفه ای کند نباید صورت مسئله و سئوال مشتریان را حذف کند.

امیدواریم به زودی شاهد یک نتیجه Benchmark خوب از سوی مرکز آپای اهواز باشیم و اطلاعات فنی لازم جهت نقد و بررسی متخصصان این حوزه نیز منتشر شود.

مرجع خبر: نت استاک