واکنش به ادعای قطعی خودخواسته اینترنت

نایب‌رئیس هیئت‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت به ادعای قطعی خودخواسته اینترنت واکنش نشان داد. 
 به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در پی توییت یک کاربر شبکه اجتماعی توییتر که با تقطیع بخشی از مصاحبه اخیر محمدجواد آذری جهرمی با خبرگزاری ایرنا مدعی شده بود وزارت ارتباطات خودخواسته اینترنت را جهت آزمودن شبکه ملی اطلاعات قطع کرده بود؛ سجاد بنابی، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت به طرح این ادعا واکنش نشان داد.

بنابی در پاسخ به این ادعا در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: هیچ‌گاه اینترنت مردم برای تست شبکه ملی قطع نشده و نخواهد شد. برخی مراجع در ارزیابی تاب‌آوری شبکه ملی در برابر تحریم‌ها، بعضاً اینترنت بانک‌ها یا شبکه انرژی را قطع و تداوم خدمت را بررسی کردند.»

وی در خاتمه تأکید کرد: نادان نیستیم که تحریم‌های ناموفق آمریکا را ما به مردم و شرکت‌های ایران تحمیل کنیم.

گفتنی است نایب‌رئیس هیئت‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت 12 مردادماه در گفت‌وگو با خبرنگار مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی در تشریح قطعی چندی پیش اینترنت گفته بود: اتفاقی که افتاده بود و ممکن است تکرار شود این است که برخی لینک‌های ارتباطی ما با تأمین‌کننده‌های اینترنت در خارج از کشور قطع شد.برای اینکه این اتفاق نیفتد البته تمهیداتی اندیشیده شده و از 6، 7 سال پیش سعی کردیم نقاط اتصال کشور به اینترنت را توسعه دهیم. در حال حاضر تقریباً در همه مرزهای غربی، شمالی و جنوبی ما اتصال اینترنت داریم. به همین دلیل امکان قطع اینترنت کشور به ‌یک ‌باره تقریباً وجود ندارد. چون اگر از یک ورودی قطعی اینترنت داشته باشیم می‌توانیم آن را از ورودی‌های دیگر جبران کنیم. یکی از کارهای که ما سعی داریم انجام دهیم بالانس کردن توزیع ورودی‌ها است تا شاهد قطعی‌های مختصر هم نباشیم.

بنابی تأکید داشت: اما آن اتفاقی که افتاد این بود که اینترنت دو تأمین‌کننده‌ی خارجی، به دلیل قطعی فیبر ایجادشده در اروپا قطع شد. بااینکه تلاش کردیم توزیع مناسبی داشته باشیم اما این دو مسیر در یک نقطه اروپایی روی‌هم افتادند و وقتی قطعی اتفاق افتاد انگار ورودی دو مرز ما به‌طور کامل قطع شد. این اتفاق خیلی نادر و البته خارج از اراده ما و تأمین‌کننده بود. شرکت تأمین‌کننده‌ی ظرفیت هم که یک شرکت اروپایی بود (و مستقیم با ما قرارداد ندارد) درنهایت ناچار به عذرخواهی و جبران خسارت شد.

 

مرجع خبر : نت استاک