تلفن صنعتی 

تلفن صنعتی ،تلفنی با کارکرد مشابه تلفن های معمولی است که در محیط کار و زندگی خود از آنها استفاده می کنیم ولی مناسب استفاده در محیط های صنعتی است.  تلفن صنعتی به لحاظ اتصال به دو دسته تلفن باسیم و بی سیم صنعتی تقسیم می شود. همین طور به لحاظ تکنولوژی ، تلفن صنعتی به دو دسته ی تلفن صنعتی آنالوگ و تلفن صنعتی تحت شبکه تفکیک می شود.


اکثر مرکز تلفن و سانترال های مورد استفاده در صنایع امروزی از نوع مرکز تلفن تحت شبکه می باشند اما هنوز هم مرکز تلفن های آنالوگ مورد استفاده قرار می گیرند. لذا در اینجا به معرفی آی پی فون صنعتی با سیم آنالوگ و تحت شبکه می پردازیم و در مبحث دیگری به آی پی فون های صنعتی بی سیم آنالوگ و تحت شبکه خواهیم پرداخت. 


ممکن است در ادامه به جای استفاده از تلفن صنعتی تحت شبکه از تلفن صنعتی IP ، تلفن صنعتی SIP ، تلفن اضطراری و یا آیپیفون صنعتی استفاده کنیم چون نام های مشابهی هستند ولی یک معنی و مفهوم دارند. 
یکی از کاربرد های تلفن صنعتی ، کاربرد آن در تونل ها می باشد و به همین دلیل به آن تلفن تونلی هم گفته می شود.


دلیل استفاده از تلفن تونل 
اصولا تلفن های تونلی به دلایل مختلفی که در ذیل عنوان می کنیم مورد توجه قرار می گیرند : 
•    استحکام در برابر ضربه 
•    مقاوم در برابر گرد و غبار 
•    مقاوم در برابر نفوذ آب 
•    ضد انفجار بودن 
•    ممانعت از سرقت در تونل
•    شنیدن صدای تماس از طریق بوق هشدار 
•    رویت تماس ورودی از طریق چراغ هشدار 

جنس بدنه ی تلفن تونل 
بدنه تلفن های صنعتی تونلی از آلیاژ های مختلف ورق آهن ، آلومینیوم و یا استیل ساخته می شوند . با توجه به اینکه ورق آلومینیوم در ساختار پیچ ها و در مقابل ضربه از انعطاف کمتری برخوردار است لذا بیشتر تلفن های تونلی از ورق استیل و یا ورق آهن با پوشش رنگ الکترواستاتیک ساخته می شوند. 
مقاوم بودن این ورق ها در مقابل ضربه باعث می شود تا مناسب محیط های تونل ، سکو های قطار ، مترو و فرودگاه باشند. 
چه کسب و کار ، صنایع و محیط های دیگری نیاز به استفاده از تلفن صنعتی دارند ؟

تلفن صتعتی ایده آل برای پارکینگ ها ، زندان ها ، سکوهای راه آهن ، مترو ، بیمارستان ها ، ایستگاه های پلیس ، آسانسور ، دستگاه های خودپرداز ، استادیوم ها ، محیط های خارج از ساختمان ، کارگاه ها و کارخانجات می باشد.

دلایل مقاوم بودن تلفن های تونلی 

تلفن فلزی یا همان تلفن صنعتی از ورق فلز و با استاندارد بالا تولید می شود ، مقاومت بیشتری در برابر خرابکاری ها دارد و به شما اطمینان می دهد که عملکرد اصلی تماس همیشه حفظ می شود. تلفن تونلی را می توان به عنوان تلفن کیوسک در داخل اتاقک و یا کیوسک نیز نصب کرد. 
نصب تلفن های تونلی بسیار آسان است. ورودی کابل یا در پشت و یا در قسمت زیرین جعبه فلزی گوشی قرار دارد و از طریق گلند های فلزی که در زیر تلفن تعبیه شده است خارج می گردد تا از آسیب در امان باشد، گلند های فلزی از ورود آب و گرد و خاک به داخل تلفن صنعتی جلوگیری می کنند. علاوه بر این استفاده از صفحه کلید ، هندست و هوک فلزی ضد آب از دیگر دلایل مقاوم بودن تفلن های صنعتی می باشد. درپوش آی پی فون های صنعتی توسط واشر های نسور پلاستیکی در مقابل ورود آب ، گردو خاک و گرما به داخل آن محافظت می شود.
میزان محافظت از این موارد باعث ایجاد درجه حفاظت برای آی پی فون های صنعتی می شود و منجر به دسته بندی آن ها می شود :


انواع تلفن صنعتی از نظر سطح حفاظت
قبل از بررسی تلفن های صنعتی به لحاظ سطح حفاظت اجازه دهید معنی آن را برای علاقه مندانی که اطلاع ندارند توضیح دهیم . سطح حفاظت IP  در حقیقت محافظت از تلفن صنعتی در برابر نفوذ مایعات ، جامدات و گردو خاک می باشد. ممکن است از تلفن صنعتی در محیط هایی استفاده کنیم که در معرض نفوذ آب و یا گردو غبار باشد و نیاز به آی پی فون ضدآب و یا آی پی فون ضدگرد و خاک داشته باشیم که بر اساس میزان حساسیت محیط می توانیم درجه ی آن را انتخاب نمائیم. 

 

نوع دیگری از حفاظت وجود دارد که برای محل های گازی و امکان ایجاد انفجار مورد استفاده قرار می گیرد. این درجه بر اساس استاندارد ATEX بررسی می گردد. 
به جدول زیر نگاه کنید : 
 

 

 

با توجه به مطالب یاد شده در مورد سطوح مختلف حفاظت، یک آی پی فون صنعتی می تواند به لحاظ سطح حفاظت در طبقه بندی ذیل قرار بگیرد: 
•    آیپیفون صنعتی معمولی - برای کار در محیط های خشک و غیر گازی (IP42)
•    آی پی فون ضد آب – برای کار در محیط های مرطوب و بارانی 
•    آی پی فون ضد انفجار- برای کار در محیط گازی
میزان درجه حفظت در نوع دوم و سوم به حساسیت محیط مورد استفاده مربوط می شود. 

 

همچنین تلفن صنعتی با داشتن چراغ و بوق هشدار تماس در محیط های با نویز بالا می تواند باعث ایجاد آرامش خاطر در زمان بحران شود. 


هندست گوشی تلفن صنعتی از زره پوش فلزی مقاوم ساخته شده است که آن را مناسب جهت جلوگیری از خرابکاری کاربران نموده است. سطح حفظت گوشی تلفن صنعتی IP55-IP66 می باشد. 
 

 

 

همچنین تلفن تونل با داشتن چراغ و بوق هشدار تماس در محیط های با نویز بالا می تواند باعث ایجاد آرامش خاطر در زمان بحران شود. 


هندست گوشی تلفن تونلی از زره پوش فلزی مقاوم ساخته شده است که آن را مناسب جهت جلوگیری از خرابکاری کاربران نموده است. سطح حفظت گوشی تلفن صنعتی IP55-IP66 می باشد. 

 

 

منبع تغذیه در تلفن های اضطراری 
گوشی های تلفن اضطراری بسته به این که تلفن اضطراری تحت شبکه باشد یا تلفن اضطراری آنالوگ، می تواند از دو مسیر تغذیه شود. تلفن اضطراری IP   دارای دو منبع تغذیه PoE و منبع تغذیه مستقل 12 ولت می باشد. تلفن اضطراری IP  با توجه به ماهیت اتصال به سوئیچ شبکه می تواند برق مورد نیاز جهت روشن شدن را از سوئیچ PoE تامین کند. البته اگر تلفن صنعتی SIP نیاز به استفاده از چراغ هشدار داشته باشد، جریان PoE کافی نیست و می بایست از منبع تغذیه 12 ولت استفاده نمائید. این منبع تغذیه به صورت آداپتور در کنار گوشی تلفن صنعتی SIP قرار می گیرد. 


در تلفن های صنعتی آنالوگ نیاز به جریان برق به جهت روشن کردن چراغ هشدار و بوق تماس ، صرفا از طریق آداپتور و یا برق با ولتاژ 220 تامین میشود و جریان موجود در کابل تلفن پاسخگوی این نیاز نیست. 


از تلفن های صنعتی در معدن هم استفاده می گردد. طبعا خصوصیات یک تلفن تونل باید بسیار مشابه تلفن معدن باشد. 

چگونگی عملکرد تلفن معدن در اتصال به مرکز تلفن
پروتکل مورد استفاده در تلفن معدن تحت شبکه، SIP می باشد که همین موضوع باعث شده است تا براحتی در مراکز تلفن تحت شبکه مثل استریسک ، الستیکس ، 3CX ، سیسکو ، الکاتل ، مایتل و تمامی مرکز تلفن های با قابلیت پشتیبانی از پروتکل SIP مورد استفاده قرار گیرند.

خرید تلفن صنعتی 

برای خرید تلفن های صنعتی عوامل زیادی مد نظر هستند که مهمترین آنها قیمت و کیفیت می باشد. قبل از هرگونه خرید بهتر است از شوروم شرکت پارس سیستم دلتا بازدید کنید تا مدل های تولید شده در این شرکت را مشاهده کنید. قیمت مناسب در کنار گارانتی یکساله و خدمات پس از فروش ده ساله از مزایای خرید تلفن های صنعتی تحت شبکه  تولید شده در شرکت پارس سیستم دلتا می باشد. 
تمامی استاندارد های لازم برای گوشی تلفن صنعتی پارس سیستم دلتا دریافت شده است و دارای گواهینامه های مربوطه می باشد پس نیازی به پرداخت هزینه ی اضافی برای خرید تلفن صنعتی خارجی ندارید. 

قیمت تلفن صنعتی 
شاید در نظر شما بهترین قیمت تلفن صنعتی متعلق به محصولات چینی باشد ولی با نگاهی به قیمت تلفن صنعتی پارس سیستم دلتا می توانید از خریدی ارزان و با کیفیت بهره مند شوید. سال هاست که در کشور ما فرهنگ خرید محصولات ایرانی جایگزین خرید محصولات خارجی شده است و امیدواریم روزی برسد که با حمایت مردم از جوان ایرانی ، نیازی به واردات محصول مخابراتی نداشته باشیم . 

 

 

 

برای مطالعه بیشتر به لینک های زیر مراجعه کنید:

لیست مقالات : بیش از صد مقاله در حوزه سیستم های پیجینگ

راهنمای سیستم پیجینگ 

راهنمای آمپلی فایر تحت شبکه 

راهنمای بلندگوهای تحت شبکه

راهنمای اینترکام تحت شبکه 

راهنمای تلفن صنعتی