چیدمان بلندگوهای شیپوری تحت شبکه 

 
ما سعی خواهیم کرد همه مطالب مهم را در مورد بلندگو های شیپوری تحت شبکه به طور خلاصه بیان کنیم ، مطالب این مقاله کاملا به زبان ساده بیان شده است تا مخاطب بیشتری را پوشش دهد . 
اگر به دنبال پیاده سازی سیستم پیجینگ تحت شبکه می باشید حتما وقت بگذارید چون به همان اندازه که معماری یک بنا می تواند برای حاضرین جذاب باشد به همان اندازه سیستم صوتی و پیجینگ مورد توجه آنها قرار خواهد گرفت. 

برای بررسی کالاهای مورد نیاز سیستم پیجینگ می توانید اینجا کلیک کنید  

در ابتدا لازم هست به نکته مهمی اشاره کنیم ، حواستان باشد که بلندگو های شیپوری ، راهکار دقیق تر و بلند مدت تری برای محیط های صنعتی هستند ، توان پرتاب بیشتر صدا و مقاوت بدنه ی بالا ، از اصلی ترین دلایل استفاده از بلندگو های شیپوری تحت شبکه هستند. 


بلندگو های شیپوری صرفا برای پیاده سازی سازی در کارگاه ها ، کارخانه ها و محیط های بیرونی مناسب می باشند و مناسب محیط های اداری نیستند.
بلندگو های شیپوری هم برای پخش موسیقی مناسب هستند و هم برای سیستم پیجینگ ولی نمی توانید از بلندگو های شیپوری انتظار کیفیت خوبی برای شنیدن موسیقی حرفه ای داشته باشید. برای تصور صدای موسیقی از بلندگو های شیپوری می توانید به مرور خاطرات دوران دبیرستان و یا صدای صبحگاه پادگان برگردید. 
اجازه دهید همین جا در مورد نویز محیطی مطالبی را بیان کنیم . 
نویز در انگلیسی به معنای آلودگی صوتی است اما در علوم مهندسی به سیگنالی ناخواسته گفته می شود که بر سیگنال های دیگر اثر نامطلوب می گذارد ، مثلا با اضافه شدن به آن ها باعث تغییر شکل آنها می گردد و در نتیجه باعث اختلال در آن می گردد . در کارخانه ها  و محیط های صنعتی ، صدای ماشین آلات به عنوان نویز محیطی می تواند بر صدای خروجی از بلندگو ها تاثیر منفی داشته باشد و باعث تخریب صدای آنها گردد.
عوامل دیگری مانند حرارت هم می تواند باعث ایجاد نویز گردد و صد البته همشنوایی که نوعی نویز ایجاد شده حاصل از وجود میدان های مغناطیسی ناشی از ماشین ها و رله های الکتریکی می باشد . 


برای اندازه گیری میزان نویز می توانید علاوه بر خرید دستگاه های مخصوص اندازه گیری نویز ، از برنامه های کاربردی که قابل نصب بر روی گوشی های تلفن همراه می باشد استفاده نمائید .


اپلیکیشن های زیر که قابل نصب روی اندروید و IOS هستند برای اندازه گیری نویز مطلوب هستند: 


 Sound Meter Pro 
Sound Detector  
Decibel Meter 

 

چقدر فضا دارید؟

 

 
لازم هست برای هر فضائی به طور جداگانه نویز را اندازه گیری و از بلندگو های مناسب برای همان فضا استفاده کنیم . 
متداول ترین توان برای بلندگوهای شیپوری تحت شبکه 15 ، 30 و 50 وات می باشد. 
شاید در بازار آنالوگ بتوانید بلندگو های شیپوری با توان بالاتری پیدا کنید اما در هیچ کجای دنیا بلندگوهای شیپوری تحت شبکه بالاتر از توان 50 وات ساخته نمیشوند.


شیپور صدای تولید شده در کمپرسور صدا را در فضای بیشتری پرتاب می نماید. به قسمت باریک تر بلندگوی شیپوری در اصطلاح گلو و قسمت بزرگ آن را دهانه می نامند. نقطه قوت بلندگوهای شیپوری، توان سه برابری در پرتاب صدایی است که از طریق مچینگ و درایور صدا تولید شده است و نقطه ضعف در گوش خراش بودن صدای خروجی از دهانه است.


موقعیت هایی که بلندگو در آنها نصب می شود بسیار مهم خواهد بود . مثلا در فضاهای بسته، می توانید بر حسب توان بلند گو ها و به نسبت نویز محیطی ، مطابق جول ذیل تعداد بلندگو ها در هر 300 متر مربع را انتخاب نمائید. (در محیط هایی که رفت و آمد زیادی در محل نصب بلندگو ها وجود دارد بهتر است از بلندگو های با توان پایین تر استفاده کنید)

 

 

55-68db

69-80db

81-90db

بلندگوی 30 وات

0.75

1

1.5

بلندگوی 50 وات

0.5

0.75

1.25

 

 

 

 

 


ولی در فضای باز باتوجه به اتلاف صدای خروجی می بایست مطابق اطلاعات مندرج در جدول پائین اقدام به انتخاب تعداد بلندگو نمائیم. 
 

 

 

55-68db

69-80db

81-90db

بلندگوی 30 وات

1

1.5

2

بلندگوی 50 وات

0.75

1.25

1.75

 

 

 

 

 

 

با توجه به ساختار محیط می توانیم جنس بدنه ی بلندگو های شیپوری را از پلاستیک سخت ABS و یا آلومینیوم انتخاب نمائیم. هر دو نوع دارای سطح حفاظت IP65 و یا IP66 می باشند. 


بلندگو های شیپوری تحت شبکه دارای آمپلی فایر داخلی هستند و نیازی به تامین آمپلی فایر مستقل ندارند. 
در صورتی که بلندگو های با توان بالاتری نسبت به نیازتان خریداری نمائید ، جای نگرانی ندارد چون می توانید صدای آنها را به صورت نرم افزاری کم و زیاد کنید و اگر توان بلندگو های انتخاب شده کمتر از میزان مورد انتظار باشد باز هم جای نگرانی ندارد چون در سیستم پیجینگ تحت شبکه به آسانی می توانید یک بلندگوی دیگر را از طریق یک پورت شبکه به سیستم خود اضافه کنید. 

برای بررسی کالاهای مورد نیاز سیستم پیجینگ می توانید اینجا کلیک کنید  

برای مطالعه بیشتر به لینک های زیر مراجعه کنید:

لیست مقالات : بیش از صد مقاله در حوزه سیستم های پیجینگ

راهنمای سیستم پیجینگ 

راهنمای آمپلی فایر تحت شبکه 

راهنمای بلندگوهای تحت شبکه

راهنمای اینترکام تحت شبکه 

راهنمای تلفن صنعتی