حضور اتحادیه صنعت مخابرات ایران در دیدار با مقام معظم رهبری  

پیش از این و کمتر از سه هفته پیش نیز پس از بیانات اخیر مقام معظم رهبری و تاکید بر حمایت بی قید و شرط از محصولات و خدمات بومی، شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در چهل و یکمین جلسه که خبر آن نیز در مورخ 11 آبان 98 منتشر گردید، تصویب نمود که برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی و افزایش اشتغال، ورود کالاهایی که امکان تولید داخل آنها و تامین نیازهای بازار وجود دارد، ممنوع است. نکته قابل توجه این است که در این تصویب نامه به کلمه ” امکان ”  اشاره شده است؛ به این مفهوم که اگر کالایی خارجی در داخل کشور مشابه داخلی هم نداشته باشد و فقط و فقط امکان ساخت آن در کشور وجود داشته باشد، می بایست دولت و سازمان ها در خریدهای خود از خرید کالاهای خارجی جلوگیری به عمل آورده و قراردادهایی را ببندند، مشروط به اینکه تولیدکننده تعهد نماید که می تواند تولید نماید یا مراجعی ذیصلاح صحه گذاری نمایند که این توانمندی وجود دارد. اینکه آیا این مصوبه نیز مانند سایر مصوبات و قوانین بدون اجرا خواهد ماند و در حد شعار با آن برخورد خواهد شد و خاک خواهد خورد، موضوعی است که باید در گذر زمان دید، ولی نکته مهم این مصوبه همان طور که مشخص است این است که برای اولین بار از عبارت ” امکان ” تولید داخلی نام برده شده؛ یعنی حتی اگر موجود هم نباشد، ولی امکانش باشد.

در این دیدار مقام معظم رهبری بیان فرمودند: «این دیدارِ امشب در درجه‌ اوّل برای تکریم تولیدکنندگان است. ما خواستیم در افکار عمومی کشور این حرف جا بیفتد که نظام جمهوری اسلامی به معنای واقعی کلمه به تولیدکنندگان و ترویج‌کنندگان صنعت داخل و خدمات داخل اهمیت می دهد و آنها را تکریم می‌کند. آنچه شما باید مطمئن باشید و بدانید این است که من از بُن دندان معتقد به این حرکت هستم. بنده معتقدم که علاج مشکلات کشور، کلید حلّ معضلات کشور عبارت است از ترویج تولید داخلی در بخش‌های مختلف.»

حضرت آیت الله خامنه ای فرمودند: «در این جلسه تعدادی از مسئولین محترم حضور دارند، لکن این کافی نیست؛ ای‌کاش در این جلسه تعداد بیشتری از مسئولین دولتی – بخش های مختلف دولت- و همچنین تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بودند و این حرف ها را می‌شنیدند؛ یا آن کسانی که در مورد تولید یا رونق اقتصاد کشور جور دیگری فکر می کنند، جای دیگری چشم می دوزند، اینها می‌آمدند می‌دیدند راه این است؛ دریچه‌ منتقل‌کننده‌ حیات و روشنایی و نیرو به داخل کشور همین دریچه‌ بازشده‌ به وسیله‌ عناصر متصدّی و متکفّل تولید است؛ راه غیر از این نیست. این عرصه‌ تولید و رونق اقتصادی و اوج گرفتن ثروت ملّی و رفاه عمومی در کشور، مثل همه‌ عرصه‌های دیگر احتیاج دارد به پیشروانی، فرماندهانی، صفوف مقدّمی. آن پیشروان و فرماندهان و صفوف مقدّم، اینها صفوف مقدّم و خط‌شکن‌های این عرصه و این میدان‌اند؛ این میدان هم میدان مهمّی است، میدان خطیری است، میدان جنگ است.  جنگ اقتصادی در دنیا به شکل های مختلفی وجود دارد. آن کسانی که  دستشان در کار مسائل اقتصاد بین‌المللی است، به روشنی می‌بینند که کشورها و قدرت ها و همه‌ دنیا با هم سرِ مسئله‌ اقتصادی جنگ دارند؛ اینکه کسی امید ببندد به اینکه حالا یک سال دیگر، دو سال دیگر این تحریم تمام می شود، خیال باطل است. این را من به شما عرض بکنم که با آشنایی‌ای که با مسائل این جبهه داریم، آنچه بنده میفهمم، این تحریم حالا حالاها هست، باید باشد و خواهد بود. ما برای نجات اقتصاد کشور، چشممان را، امیدمان را نبندیم به اینکه حالا کِی بشود این تحریم برداشته بشود یا این شخص نباشد یا آن جمع نباشد یا این کشور چنین بکند، نه؛ اینها تأثیری ندارد.»

رهبر در ادامه بیانات خود فرمودند: «باید کاری کنیم که ما وابستگی‌مان را به نفت به تدریج کم کنیم. ما بایستی یک مسیری را که این مسیر، مسیر جدیدی است، مسیر نویی است، انتخاب کنیم و در این مسیر با جدیت حرکت کنیم؛ مسیر تولید داخلی. این را شما بدانید که من دفاع می کنم، کمک می کنم؛ تولید بایستی در کشور پیشرفت پیدا کند؛ علاج کار این است. خب، پس راهبرد اساسی ما مصون‌سازی اقتصاد از تحریم است؛ آسیب‌ناپذیرکردن و در واقع مسلّح‌کردن انقلاب به سلاح تولید داخلی و اراده‌ داخلی و مانند اینها. یکی از برکاتی که بر این معنا مترتّب می شود، یعنی اینکه ما به سمت تحرّک داخلی برویم، این است که اقتصاد کشور از شرطی‌شدن خارج می شود؛ یکی از بدترین مشکلات در کشور همین است که ما اقتصاد را شرطی کنیم. متأسفانه اقتصاد ما در این چند سال اخیر شرطی است؛ “ببینیم چه می شود؛ شش ماه دیگر چه می شود؛ برجام چه می شود” و مانند اینها. حالا هم بعضی سعی می کنند باز دوباره اقتصاد را شرطی کنند؛ “ببینیم ابتکار رئیس‌جمهور فرانسه چه می شود؛ فلان ابتکار چه می شود”؛ اینها را باید بگذارند کنار. کاری می خواهند بکنند، بکنند؛ کاری را که ممنوع نیست و عبور از خطوط قرمز نیست، انجام بدهند، اما اقتصاد را متوقف به آن نکنند، افکار عمومی را به او متوجه نکنند. افکار عمومی باید بداند.»

مقام معظم رهبری در بیانات خود توجه به استفاده از تخصص ها و تولیدات ملی را با شعری عنوان فرمودند که: «کهن جامه‌ی خویش پیراستن؛ به از جامه‌ی عاریت خواستن. خودمان بایستی به کار خودمان برسیم.»

آیت الله خامنه ای همچنین فرمودند: «در داخل، ظرفیت ها خیلی بالاست، ان‌شاء‌الله به برکت این تحریم، استفاده خواهیم کرد؛  این تحریم از این جهت می تواند – یکی از دوستان هم اینجا گفتند؛ حرف درستی است -‌ به جای تهدید برای ما، تبدیل بشود به فرصت. بعضی منتظرند که راه، آن طرف باز بشود، باز سرِ ماشین را کج کنند به آن سمت؛ این غلط است. ما باید اطرافِ سیاست های تکیه به داخل را آن چنان محکم و استوار نگه داریم که ولو حالا به فرض که تحریم ها هم برداشته شد – خیلی خب، امکانات بیشتری در اختیار ما قرار خواهد گرفت؛ از مسئله‌ صادرات و امکانات گوناگون و مانند اینها‌ استفاده کنیم- اما به آن حرکتِ تکیه‌ به داخل، ضربه‌ زده نشود.  زنجیره‌ های تخصصی را با  برنامه‌ عملیّاتی و نقشه راه تشکیل بدهید، دنبال کنید؛ یعنی از تولید علم، فناوری، طراحی و مهندسی تا ساخت تجهیزات، تا ماشین‌آلات، تا تأمین مواد اولیه، تا تولید محصول، بازاریابی، توزیع، اینها همه کارهایی است که بر عهده‌ شماست که باید ان‌شاءالله انجام بدهید.»

مقام معظم رهبری در مورد عموم مردم بیان فرمودند: «توصیه‌ من به مردم مکرراً گفته شده. عرض من این است به مردم عزیزمان که از کالای ساخت داخل حتماً استفاده کنند و آن کسانی که می توانند، در سرمایه‌گذاری‌های مولّد حتماً شرکت کنند.»

رهبر همچنین در خصوص دستگاه های دولتی فرمودند:  «در مورد دستگاه‌های حکومتی، عمده‌ توصیه‌های ما اینها است: «اوّلین مطلبی که من اصرار دارم که دستگاه‌های حکومتی بجد دنبالش باشند، مسئله‌ بهبود فضای کسب و کار است؛ همه‌ی این چیزهایی که این آقایان گفتند ناشی از عدم بهبود فضای کسب و کار است؛ قوانین مزاحم، مقرّرات مزاحم، عملکرد احیاناً غلط‌‌، نه از روی غرض‌ورزی که یک جاهایی هم ممکن است از روی غرض‌ورزی باشد. باید محیط مساعد تولید را در کشور به وجود بیاورند؛ یعنی محیط مساعدی به نفع حرکت تولیدی و جهت‌گیری تولید، در مقابل جهت‌گیری واردات و تکیه‌ به خارج. ما متأسّفانه یک میراث بسیار تلخ و شومی از رژیم طاغوت داریم؛ آنجا اساس اقتصاد، اساس تحرکات اقتصادی و تجاری و مانند اینها مبتنی بود بر تکیه‌ به واردات؛ این منتفی نشده، انقلاب خیلی از بنیان های غلط را عوض کرد، اما این را نتوانسته متأسّفانه به درستی عوض کند؛ باید جدیت بشود در این قضیّه. فضای کشور را، فضای اقتصادی کشور را، فضای مالی و پولی کشور را، بانک را، گمرک را، بودجه را، تأمین اجتماعی را، مقرّراتِ اینها را در جهتی سوق بدهند که به نفع تولید باشد؛ واردات و واسطه‌گری و سفته‌بازی و مانند اینها در انزوا قرار بگیرد؛ این مهم‌ترین مسئله است. قوانین و دستورالعمل‌های مزاحم -که این مربوط به مجلس است- باید نسخ بشود، با مقرّرات تسهیل‌کننده جایگزین بشود. در برخی از قوانین، این اتّفاق افتاده؛ یعنی قوانین را تغییر داده‌اند به نفع تولید، لکن اجرائی نشده، قوانین خوبی گذاشته شده، بعضی‌هایش قانون‌گذاری شده، لکن اجرائی نشده، باید اجرائی بشود. مشکلات عمده‌ ما در همین زمینه‌ بانک و گمرک و مانند این چیزها است؛ اینها بایستی برطرف بشود که مجلس و دولت باید در این زمینه بِجد فعّالیت کنند.»

 

در مورد رسانه‌ها، من به رسانه‌ها توصیه می کنم این موفقیتها را منعکس کنند. رسانه‌ها روی بعضی از دلسوزی‌ها بعضی از اشکالات را منعکس می کنند؛ خیلی خب، عیبی ندارد، اشکالات را هم منعکس کنند که مسئولین اگر تلویزیون تماشا میکنند، بفهمند که اشکالات کجا است؛ لکن در کنار آن، موفقیت ها را بگویند. مطالباتِ منطقیِ فعّالان اقتصادی را هم دنبال کنند که دولتی‌ها توجّه کنند. همه بدانند؛ هم دوستان ما، هم دشمنان ما. ما در عرصه‌ جنگ نظامی دشمن را عقب زدیم، در عرصه‌ جنگ سیاسی دشمن را عقب زدیم، در عرصه‌ جنگ امنیّتی دشمن را عقب زدیم – همین کارهای این چند روز، کارهای امنیّتی بود؛ اینها کارهای مردمی نبود، کار امنیّتی بود؛ عقب‌زده شدند- در عرصه‌های مختلف دشمن را عقب زده‌ایم؛ به توفیق الهی، در عرصه‌ جنگ اقتصادی هم دشمن را به طور قاطع عقب خواهیم زد.

امیدواریم که ان‌شاء‌الله خدای متعال توفیقات شماها را زیاد کند و آن طوری که از مسائل مربوط به تولید و آنچه امسال پیش آمده برای من گزارش شده، بنده آینده‌ روشنی را ان‌شاء‌الله می‌بینم در زمینه‌ مسائل اقتصادی، که عرض کردیم کلید آن هم همین تولید است و رونق تولید است و ان‌شاء‌الله روزبه‌روز این راه روشن‌تر خواهد شد و دوستان ان‌شاء‌الله توفیقات بیشتری را به دست خواهند آورد. و بحمدالله اوضاع را، افق را، بنده روشن می‌بینم؛ یعنی با توجّه به آنچه در مقابل چشم بنده است، بر اساس تجربه‌ها و بر اساس اطّلاعاتی که بنده دارم، افق را کاملاً من روشن می‌بینم.»

در این دیدار عده کثیری از مدیران عامل شرکت های عضو سندیکای صنعت مخابرات ایران و همچنین اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران از جمله دکتر رضوانی دبیر کمیسیون حقوقی مالی اتحادیه، دکتر رضایی عضو کمیسیون صادرات اتحادیه، عطارزادگان عضو کمیسیون آموزش و پژوهش اتحادیه، محمد باقر میرزایی عضو هیئت مدیره اتحادیه و دکتر داود ادیب رییس هیئت مدیره اتحادیه حضور داشتند

 
 
مرجع خبر : نت استاک