زمزمه هایی برای گرانی اینترنت

کیفیت اینترنت در ایران چنگی به دل نمیزند، نارضایتی که کاربران همواره آن را اعلام کرده اند و این در حالی است که در نظرسنجی های رسمی نیز همیشه کاربران از نحوه پشتیبانی سرویس دهندگان اینترنت ناراضی بوده اند بطوریکه در جدیدترین نظرسنجی که از سوی از سوی وزارت ارتباطات در خصوص نحوه پشتیبانی سرویس دهندگان اینترنت مشخص شد بیش از ۷۷ درصد کاربران از پشتیبانی دریافت خدمات اینترنت رضایت ندارند.

در این نظرسنجی از کاربران پرسیده شده ایا از ارایه خدمات پشتیبانی سرویس دهندگان اینترنت رضایت دارند؟ ۷۷۸ درصد شرکت کنندگان به این سوال پاسخ خبر دادند، ۵۰۶ درصد کاربران از خدمات رضایت داشتند و پاسخ ۱۶٫۷ درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی به خدمات پشتیبانی اینترنت، تاحدودی بوده است.

مطابق گزارش تعادل، این نظرسنجی در حالی روی سایت وزارت ارتباطات قرار گرفت که ماه گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از کیفیت پایین خدمات پشتیبانی سرویس دهندگان اینترنت خبرداد وبه رگولاتوری و شرکت های ارایه دهنده اینترنت دو هفته مهلت داد تا با بهبود بخشیدن به خدمات پشتیبانی رضایت کاربران را جلب کنند حال در شرایطی که نه اینترنت کیفیت مطلوب را دارد با توجه به هزینه ای که کاربران پرداخت می کنند) و نه خدمات پشتیبانی آن مورد رضایت کاربران است، برخی شرکت های ارایه دهنده اینترنت خواستار افزایش تعرفه های اینترنت شده اند، این شرکت های ارئه دهنده اینترنت معتقدند رگولاتوری باید با افزایش تعرفه اینترنت موافقت کند چرا که شرکتهای ارایه دهنده اینترنت ثابت معتقدند این روزها دچار مشکلات مالی شدند و وضعیت مطلوبی ندارند.

حتی برخی از شرکتهای FCP بازار را به اپراتورهای موبایلی واگذار کردند و می گویند پایین بودن تعرفه اینترنت در اپراتورهای موبایلی، موجب شده تمایل افراد به استفاده از اینترنت موبایل به جای اینترنت ثابت باشد و در نتیجه این شرکت ها در حال از دست دادن مشترکانشان هستند و با توجه به هزینه بالایی که انجام می دهند باید مطابق با آن تعرفه را افزایش دهند، مساله ای که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص آن اعلام کرده است: تعرفه خدمات اینترنت موضوعی کارشناسی است و این شرکت هابایددلایل و مستندات خود را برای افزایش تعرفه خدمات به رگولاتوری ارایه کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.

در این خصوص حسین فلاح جوشقانی رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفته است: در صورتی که شرکت های ارایه دهنده اینترنت دلایل و مستندات محکم و کارشناسی شده، به سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی ارایه دهند این درخواست آنها بررسی می شود.

وی بااشاره به اینکه شرکتهای اینترنتی از تعرفه هایی که با وجود افزایش نرخ ارز در یک سال گذشته که تفاوت چندانی نداشته، رضایت ندارند، افزود: این شرکتهاخواهان افزایش قیمت اینترنت در اپراتورهای سیار برای همسان سازی قیمت ها در اپراتورهای ثابت و از طرف دیگر متعادل سازی قیمت خدمات ارایه شده با توجه به نوسان نرخ ارز هستند.

در این خصوص رگولاتوری معتقد است این تغییر قیمت باید به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد و اپراتورها را دعوت به ارایه مستندات برای این درخواست کرده است. از سوی دیگر رگولاتوری معتقد است اینترنت در ایران نسبت به دیگر کشورهای جهان ارزان تر است اما این مهم باعث نمی ش ود تا اینترنت در ایران گران شود، حال اینکه کاربران نظری متفاوت از رگولاتوری دارند و معتقدند با توجه به کیفیت پایین اینترنت در ایران، هزینه ای که برای این خدمت پرداخت می کنند بسیار بالا است و مطابق با دیدگاه کاربران اینترنت در ایران گران است.

اما شرکت های ارایه دهنده اینترنت و اپراتورها نیز با نظر کاربران مخالفند و معتقدند با توجه به هزینه بسیار بالا سرمایه گذاری و نگهداری قیمت اینترنت در ایران ارزان است. بر اساس این گزارش زمزمه های گرانی اینترنت در حالی این روزها از سوی کاربران و برخی مسوولان بیان می شود که سال گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد در تلاطم اقتصادی نباید صرفا هزینه را از جیب مردم برداشت و هزینه خدمات ICT باید متناسب با جیب مردم باشد، همچنین رییس سازمان تنظیم مقررات رادیویی در آن برهه از زمان گفت: تمام تلاش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به عنوان رگولاتوری یامقررات گذار، این است که قیمت های ارایه خدمات اینترنت توسط اپراتورها از آنچه اکنون ارایه می شود، بالاتر نرود.

مساله ای که تا به امروز محقق شده است حال اینکه برخی شرکت های ارایه دهنده اینترنت سعی دارند به بهانه های مختلف قیمتها را افزایش دهند، در خواستی که تاکنون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به آن واکنشی نشان نداده است، آمارگولاتوری گویا با اعلام اینکه باید دلایل شرکتها برای افزایش تعرفه ها بررسی شود چراغ سبزی را به این شرکتها نشان داده است.

از سوی دیگر کاربران معتقدند که در حال حاضر با توجه به خدمت و کیفیت بداینترنت این هزینه های دریافتی هم بالا است و باید وزیر ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات چاره ای برای این بی کیفیتی بیندیشد.

منبع خبر :  نت استاک