جزییات انهدام یک شبکه جاسوسی سایبری در ایران

مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات از انهدام بزرگترین شبکه جاسوسی آمریکا در حوزه سایبری در عرصه بین المللی خبر داد.این مقام ارشد وزارت اطلاعات تصریح کرد: نخستین بار است که شبکه جهانی اطلاعاتی آمریکا، متشکل از شمار قابل توجهی از جاسوسان این کشور در ایران و دیگر کشورها با مدیریت و ضربه بهنگام ضد جاسوسی جمهوری اسلامی ایران و با مشارکت متحدان اطلاعاتی ما در جهان، شناسایی و متلاشی شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی دیروز از کشف شبکه گسترده عملیات سایبری تهاجمی علیه کشورمان خبر داد و اعلام کرد: مستندات کشف این شبکه جاسوسی بزودی از طریق وزارت اطلاعات منتشر می‌شود.مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات گفت: دستگاه اطلاعاتی کشورمان علاوه بر شناسایی و رصد فعالیت اعضای این شبکه در داخل بر فعالیت ماموران سازمان جاسوسی امریکا «CIA» در دیگر کشورهای جهان، اشراف کامل داشت و ضربه‌ای کامل و همه جانبه به این شبکه وارد کرد.

وی، فضای سایبری را مهمترین و گسترده‌ترین فضای جاسوسی امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران دانست و با تبیین نحوه عملکرد این شبکه در ایران اظهار داشت: امریکایی‌ها برای برقراری ارتباط امن با جاسوسان شان در ایران و دیگر کشورها از فضای بسیار پیشرفته سایبری استفاده می‌کردند و کشف این شبکه از جایی آغاز شد که ما موفق شدیم به سیستم امن امریکایی‌ها در این شبکه اشراف و نفوذ یابیم.

این مقام ارشد اطلاعاتی درباره نحوه ارتباط امریکایی‌ها با این شبکه اطلاعاتی گفت: آنان برای برقراری ارتباط امن با اعضای این شبکه از «سایت‌های پوششی» اینترنتی مانند سایت‌های حوزه بهداشت و سلامت استفاده می‌کردند به نحوی که جاسوسان با ورود به این سایت‌ها در لایه دوم و پنهان آن، نیاز اطلاعاتی امریکایی‌ها را تامین می‌کردند و برای ارتباط با هر یک از جاسوسان در این شبکه گسترده اطلاعاتی، سایتی پوششی ایجاد شده بود.

وی، اعضای این شبکه اطلاعاتی را که بدون شناخت یکدیگر فعالیت می‌کردند، جاسوسان فاخر و درجه یک سازمان «CIA» دانست که همکاری بسیار مطلوبی با این سازمان داشتند.

مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات، حوزه‌های فعالیت این شبکه جاسوسی در ایران و دیگر کشورها را نظامی، هسته‌ای، صنعتی، سایبری، اقتصادی و زیرساختی برشمرد و گفت: پس از کشف و انهدام این شبکه اطلاعاتی «CIA »؛ شمار قابل توجهی از جاسوسان که کاملاً آگاهانه با این سازمان همکاری می‌کردند شناسایی، بازداشت و به مراجع قضایی تحویل شدند و برخی نیز با ما همکاری کردند که ” احیا ” شدند.

وی، جنبه بین المللی این ضربه اطلاعاتی به امریکا را ویژگی منحصر بفرد این پرونده برشمرد و افزود: ما در تعامل با متحدان مان در نبرد اطلاعاتی علیه امریکا از ظرفیت تبادل با دیگر سرویس‌ها به خوبی استفاده کردیم که در نتیجه این مشارکت، برخی اعضای این شبکه در دیگر کشورها نیز بازداشت و شماری از آنان اعدام شدند.

این مقام ارشد اطلاعاتی گفت: در پی این عملیات بی نظیر ضد جاسوسی، امریکایی‌ها که منابعشان را در سراسر دنیا در خطر دیدند بالاجبار با فراخوان جهانی جاسوسان فاخرشان، آنان را از کشورهای مختلف آسیا، اروپا و آفریقا، منتقل و از حوزه‌های میدانی کسب اطلاعات، دور کردند.

وی با اشاره به اذعان امریکایی‌ها به این شکست اطلاعاتی در رسانه‌های غربی اظهار داشت: یاهونیوز سال گذشته در آستانه انتخابات کنگره امریکا در مصاحبه با شماری از افسران ارشد «CIA » با آسیب شناسی این ضربه سنگین ضد جاسوسی از جانب ایران، آن را بزرگترین شکست اطلاعاتی پس از حادثه ۱۱ سپتامبر توصیف و علل و نحوه نابودی این شبکه جهانی و از دست دادن جاسوسان شان را روایت کردند که محتوای اعترافات تلخ سازمان «CIA » قابل دسترس همگان است.

مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات همچنین با اشاره به تلاش امریکایی‌ها برای ترمیم و بازیابی این شبکه اطلاعاتی گفت: پس از کشف و انهدام این شبکه جاسوسی، امریکایی‌ها به جلب و استخدام اعضای جدیدی برای شبکه‌ای مشابه اقدام کردند که آنان نیز اخیراً در فرایند عملیات نفوذ به شبکه جاسوسی و افسران سازمان «CIA » از جانب سربازان گمنام امام زمان (عج) مورد ضربه قرار گرفتند و اعضای بازداشت شده به مراجع قضایی تحویل شدند که جزئیات این عملیات نیز پس از طی شدن مراحل قضایی به اطلاع مردم شریف ایران می‌رسد.

وی از تهیه مستندات دقیق عملیاتی در فرایند کنترل افسران سیا و اعضای این شبکه جاسوسی درخارج از کشور و همچنین جزئیات فعالیت‌ها و اهدافشان خبر داد و وعده کرد: اخبار تکمیلی از جزئیات عملیات جدید وزارت اطلاعات در شناسایی و انهدام حلقه بازسازی شده شبکه جاسوسی حرفه‌ای امریکا در آینده نزدیک منتشر می‌شود.

شکست سهمگین و بی سابقه امریکا در نابودی گسترده‌ترین شبکه جاسوسی شان در فضای سایبری به حدی است که ۱۱ نفر از افسران ارشد «CIA » در مصاحبه با یاهونیوز، این شکست را فاجعه ای در سوختن سیستم ارتباطات پنهانشان در اینترنت توصیف و اذعان کردند: با این ضربه سنگین ضدجاسوسی، در شرایطی باورنکردنی، صدها میلیارد دلار خسارت به سرویس جاسوسی امریکا وارد شد. » و «شکست باور نکردنی‌» برخی از عباراتی است که افسران و مقامات اطلاعاتی آمریکا در اعترافاتشان از عمق ضربه به شبکه اطلاعاتی شان در ایران و جهان توصیف کردند.

موضوع مهم و عبرت آموز از وسوسه گری و خدعه امریکایی‌ها در جلب و جذب جاسوسان شان در این شبکه اطلاعاتی در ایران به این نحو است که «CIA » وب سایت‌هایی برای شرکت‌های جعلی ایجاد کردند تا از طریق وعده اشتغال، روادید و تحصیل در خارج از کشور، نیروهایشان را استخدام کنند و ایرانیانی که در ابتدا تصور می‌کردند در حال پاسخ دادن به فرصتی قانونی هستند در نهایت خود را در جلسه دیدار با افسران سیا در دوبی یا استانبول می‌یافتند و برای تامین پیشنهادهای وسوسه کننده به استخدام آنان در می‌آمدند.

جان بولتون مشاور امنیت ملی امریکا اخیراً اذعان کرد؛ «ما مشغول حملات سایبری هستیم تا به روسیه و دیگر کشورها نشان دهیم که آنان بهای مداخله در امور داخلی امریکا را پرداخت خواهند کرد!؛ ” ما در این مسیر هزینه‌هایی را بر شما تحمیل می‌کنیم تا این نکته را دریابید که چنین اقداماتی علیه ما ارزشی ندارد.»

امریکا در حالی به حملات سایبری اش افتخار می‌کند که بر اساس استراتژی امنیت ملی این کشور، حملات سایبری از نظر امریکا معادل اقدام نظامی تلقی و واکنش به آن نیز در این چارچوب انجام می‌شود.

اظهارت بولتون نشان می‌دهد که تاکید جمهوری اسلامی در زمینه تقویت توان دفاعی و سایبری خود بر اساس اصل دفاع مشروع، بسیار هوشمندانه است و باید با جدیت پیگیری شود.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «Central Intelligence Agency» ملقب به «CIA» از مدتی پیش متوجه انهدام شبکه جاسوس های خود در کشورهای مختلف اروپایی، آفریقایی آسیایی و عربی شد.

ماجرا از آنجا آغاز شد که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران یک ضربه ویران کننده به شبکه جهانی سایبری جاسو‌س‌های آمریکا و خبرچین‌های آنان در کشورهای متعدد زد. سربازان گمنان امام زمان (عج) با همراهی متحدین اطلاعاتی خود در سرتاسر جهان توانستند برای اولین بار در تاریخ اطلاعاتی جهان تعداد زیادی از جواسیس آمریکایی که در بستر شبکه جهانی اینترنت فعالیت می‌کردند و از بهترین و با ارزش ترین فعالان کسب خبر بودند را شناسایی و منهدم شدند.

به گزارش فارس، معاونت ضد جاسوسی کشورمان توانست با در میان گذاشتن یافته‌های اطلاعاتی خود با متحدینش این شبکه را شناسایی و اقدامات و عملیات‌های آنان را پیش بینی و خنثی کند.

این شبکه جاسوسان آمریکایی فعال در بستر سایبری، که قرار بود با استفاده از فضای امن، اطلاعات مهمی را در اختیار «CIA» قرار دهند یکی پس از دیگری از حرکت ایستادند. برای اولین بار در گستره جهانی بود که توانسته شد در این سطح به اطلاعات آمریکایی ها نفوذ و با مدیریت سربازان گمنام امام زمان(عج) اشراف اطلاعاتی نسبت به عملکرد آمریکایی‌ها ایجاد شود.

شناسایی این شبکه امن و پوششی تنها مربوط به کشورمان نبود، و هرچند افرادی نیز در داخل کشور در تور اطلاعاتی شناسایی و دستگیر شدند. بسیاری از این افراد آگاهانه در داخل علیه کشورمان فعالیت می‌کردند که رصد، دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند و برخی نیز به عنوان فرصت از آن ها استفاده شده است.

وسعت و عمق اقدامات این جواسیس در حدی بود که پس از دستگیری در کشورهای مختلف جهان اعدام شدند. در همین راستا بود که آمریکایی ها احساس خطر کردند و به خاطر همین هم تصمیم گرفتند که یک فراخوان جهانی برای خنثی‌سازی این فضاحت اطلاعاتی انجام دهند، لذا از ورژن جدیدی استفاده کردند تا عناصر آن ها بطور کامل از بین نروند و در اسرع وقت جاسوس های خود را به کشورهای دیگر فراخواندند و از سرزمین‌های محل فعالیت و میدان جاسوسی دور کردند.

بنا بر اطلاعات، آمریکایی‌ها از این شکست اطلاعاتی در رنج هستند و هنوز در سردرگمی پس از آن قرار دارند و راه حل مناسبی برای فرار از این موضوع پیدا نکردند. بنا بر گفته یکی از مقامات ارشد CIA این یک ایراد جزئی در سیستم نیست و به گفته همکار دیگر وی این یک فضاحت اطلاعاتی است. گزارش ها در این سازمان اطلاعاتی نشان دهنده اختلاف شدید مدیران سیا برای چگونگی فرار از این رسوایی عظیم است.

«جینا هاسپل» مدیر سیا در یکی از سخنرانی‌های خود در سپتامبر سال گذشته در دانشگاه دانشگاه لوییویل کنتاکی به این شکست تاریخی اعتراف کرد و دلیل سکوت رسانه ها را درباره این موضوع را این چنین توجیه کرد و گفت که ماموران و جاسوسان کشته شدند اما جهت حفاظت از کار و منزلت عوامل دیگر ما بر سر مشکلات پیش آمده سرکوب گذاشتیم.

یاهو نیوز در گزارشی که بطور محرمانه از ۱۱ مقام و جاسوس ارشد آمریکایی گرفته بود آورد که شکست‌های متوالی و همزمان برای این سیستم ارتباطی، سبب ایجاد مشکلات سیستماتیک برای آژانس شد و از اولین رخنه‌ها، «آبشاری از اثرات که به بیرون جاری می‌شد» به وجود آمد. بخشی از مشکلات تلاش برای فهمیدن مرتبه‌ها (لایه های) دوم و سوم اثرات مذکور بود.

ترمیم این رخنه باید با ظرافت خارق‌العاده‌ای صورت می‌پذیرفت چرا که اقدامات جبرانی می توانستند منابع را بسوزانند. در این صورت ایران یا چین قادر بودند این منابع «CIA» را هدف قرار داده یا باعث چرخش آنها شوند، همچنین ممکن بود آنها از اطلاعات مربوط به این منابع به عنوان وسیله چانه‌زنی و معامله با سایر سرویس‌ها اطلاعاتی بهره ببرند.

در گزارش یاهو نیوز آمده که در همین زمان مقامات اطلاعاتی ایران شروع به تعرض و تهاجم به افسران «CIA» نمودند تا منابع دوبل آنها بشوند به این معنی که آنها به نوعی کارکنان آژانس را مورد شناسایی قرار داده بودند و بنابر اظهار یکی از مقامات اطلاعاتی دلیل این امر می‌توانسته به صورت بالقوه لو رفتن اطلاعات در مقایس وسیع‌تر (کشف ارتباطات فراتر از مرزهای ایران) باشد.

اختلال جدی در فعالیت شبکه مویرگی آمریکایی ها در سطح جهان پایان کار نبود. سربازان گمنان امام زمان(عج) در معاونت ضد جاسوسی با رها نکردن باندهای مخوف جاسوسی آمریکایی‌ها و نفوذ در شبکه های جاسوسی و اشراف بر افسران آمریکایی روشهای جدید جاسوسی سازمان «CIA» را شناسایی و تحت تعقیب و اشراف قرار دادند. در این راستا سرنخ های تازه ای کشف شد که بزودی اطلاعات تکمیلی از جزئیات آن اعلام خواهد شد.

مرجع خبر : نت استاک