صدور مجوز ماینینگ توسط وزارت ارتباطات+سند

محمد نجار صادقی در روزنامه وطن‌امروز نوشت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پاییز سال ۹۶ و پیش از رسانه‌ای شدن پذیرش صنعت ماینینگ توسط ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، جواز تأسیس یک فارم با ظرفیت ۱۳ میلیون کیلووات در سال را به نام یک شرکت خصوصی مورد تأیید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صادر کرده بود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد این تنها یکی از ده‌ها مجوزی است که وزارت ارتباطات در این باره صادر کرده و موارد بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارد. جالب اینجاست که در حال حاضر دولت در حال برخورد با صنعت ماینینگ است. به گزارش «وطن امروز»، این صنعت بیش از ۵ سال است در ایران وجود دارد اما دولت هیچ سیاست‌گذاری درباره آن انجام نداده است.

برخورد اولیه با این صنعت تعطیلی بود. تا حدی این برخوردها جدی است که هر روز شاهد کشف و انهدام چند فارم در کشور هستیم که در آخرین نمونه ۴۰۰۰ دستگاه در استان تهران کشف و ضبط شد.

«وطن امروز» با یکی از ماینرهایی که در این ‌بگیر و ببندها ۵۰۰ دستگاه خود را از دست داده به گفت‌وگو نشست که این ماینر اعلام کرد علاقه بسیاری برای پرداخت مالیات داشته و حتی چندین بار به وزارت صمت مراجعه کرده تا تکلیف فعالیت خود را بداند اما هیچ‌گاه کسی جوابگوی او نبوده است.

اخیرا «مجید حسینی‌نژاد» از کارآفرینان برتر کشور در همایشی با حضور وزیر ارتباطات و معاون اول رئیس‌جمهور درباره برخورد دولت با این صنعت گفت: نیروگاه برقی را احداث کردیم که دولت با یک دوم هزینه تولید برق از ما برق می‌خرید که منفعتی برای ما نداشت. با مصوبه دولت و اظهار نظر آقای فیروزآبادی به سمت ماینینگ رفتیم؛ با زحمت دستگاه‌های ماینر را وارد کردیم و برقی را که خودمان تولید می‌کردیم، تبدیل به بیت‌کوین کردیم اما حالا تبدیل به قاچاقچی ارز و انرژی شده‌ایم! حالا ۳ سال دیگر هر شخصی ماین کند، قهرمان ملی می‌شود.

وقتی فارم‌ها مجوز می‌گیرند

در حالی که دولت در ادامه کار ماینینگ تردید دارد، برخی وزارتخانه‌ها برای ماینینگ مجوز داده‌اند. بر این اساس یک شرکت که جزو شرکت‌های مورد تأیید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است و سال ۹۵ در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری ثبت شده، مجوز ایجاد فارم در منطقه ویژه پیام را دریافت کرده است. جالب اینجاست که این مجوز آذرماه سال ۹۶ و پیش از اجازه شورای عالی فضای مجازی برای این صنعت صادر شده است.

طبق مجوز ایجاد این فارم، توان برقی معادل ۱۳ میلیون کیلووات برای یک سال این فارم در نظر گرفته شده است. از آنجا که میزان ارزش دستگاه‌های موجود در این فارم هم ۲۵۰۰ دلار با مبنای محاسبه دلار ۴۰۰۰ تومانی ثبت شده با در نظر گرفتن اینکه هر دستگاه ماینر در ساعت به طور میانگین ۱٫۵ کیلووات برق مصرف می‌کند، می‌توان به این نتیجه رسید که این شرکت مجوز ایجاد یک فارم با ۱۰۰۰ دستگاه ماینر را دریافت کرده است. البته شنیده شده در سال‌های بعد همین شرکت بیش از ۵۰۰۰ دستگاه ماینر دیگر به کشور وارد کرده است.

دولت و ماینینگ

در گزارش‌های قبلی به موضوع فعالیت دولتی‌ها در صنعت ماینینگ پرداختیم. به مرور زمان ابعاد گسترده‌تری از ثبت سفارش و مجوزهای صادر شده توسط سازمان توسعه تجارت مبنی بر واردات و تخصیص ارز ۴۲۰۰ برای بیت‌ماینرها نمایان شد. حالا گمانه‌زنی‌هایی درباره حضور دیگر وزارتخانه‌ها و حتی سهیم بودن خود شرکت‌های توزیع برق در سود صنعت ماینینگ وجود دارد اما هیچ کسی آن را تأیید نکرد. معلوم نیست سرانجام این موضوع به کجا ختم می‌شود.

برخی منابع ادعا کرده‌اند بعضی ارگان‌های دولتی در حال ماینینگ هستند اما در مقابل بسیاری اعتقاد دارند دولت هیچ‌گاه خود را درگیر این موضوع نمی‌کند و اگر هم مجوزی صادر شده بابت کسب اطلاعات از نحوه عملکرد و تهیه گزارش برای لوایح احتمالی است. به عبارت بهتر دولت برای اطلاع از سازوکار ارز دیجیتال طبیعی است که در این مورد تحقیق کند و تحقیق کردن سوای استخراج کردن ارز دیجیتال است.

در حال حاضر با توجه به اینکه ماینینگ توسط خود دولت به مثابه یک تخلف تعریف می‌شود و در سرتاسر کشور با تمام توان زیرمجموعه‌های آن یعنی تعزیرات، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت اطلاعات و وزارت نیرو در حال تعطیلی مزارع استخراج بیت کوین هستند، سؤال اینجاست که چگونه مجوز تأسیس مزرعه استخراج بیت کوین صادر شده و حتی برای آن برق رایگان دریافت می‌کنند، تسهیلات تأسیس می‌گیرند، ارز ترجیحی در بدترین شرایط تحریمی می‌گیرند و در نهایت به هیچ‌کس هم پاسخگو نیستند؟!

سؤالات دیگر اینکه، درآمدهای حاصل از این مراکز با برق یارانه‌ای و از سهم تک تک مردم، در چه محلی هزینه شده است؟ آیا از این مراکز مالیاتی دریافت شده است؟ با توجه به حجم سرمایه‌گذاری که شده، اشتغالی هم حاصل شده است؟

سند به انتشار رسیده توسط روزنامه وطن امروز:

 

مرجع خبر : نت استاک